lördag 8 februari 2020

105. Hemmabygge ( 41 / 365+1 )


Jag vet inte om någon vet vad detta är för hemmabygge.....kanske någon som har hund kan gissa. Jag tränar specialsök med Chui som blir 4 år i maj och då kan man använda denna urvalsbana till att lära in det doftämne som hunden sedan ska leta efter. Jag har en bit Kong i en av burkarna och dom andra är tomma. Chui ska sedan markera i vilken burk Kongbiten ligger i och göra en markering så jag ser vilken han menar. Jag använder mig av en sittmarkering och då ska han sitta och titta på burken oavsett vad som händer runt honom tills han får sin belöning.  Han tycker detta är jättekul och det är det :) kan varmt rekommendera denna aktivitet!!! Jag är lite inne på att lära honom leta vägglöss för det blir bara mer och mer ute i samhället och då får han ju verkligen använda nosen till att leta reda på dessa små äckliga kryp i skarpt läge och inte bara som en kul aktivering.

4 kommentarer:

  1. Smart att man kan göra själv, min första tanke var faktiskt nosework :-D

    SvaraRadera
  2. Fin bild på urvalsbanan. Jag håller med att det är en jättebra aktivitet för hunden. Jag tränar Nosework i klass 2 men har även lärt in kong. Tjalve, min shiba, är jätteduktig på att hitta med nosen. Jag tränade i nästan 4 månader för att ha skulle frysmarkera men nu så kan han det. Ska du tävla i specialsök?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marie! Det är jätteroligt och det tycker Chui oxå :) Jag har inte bestämt om jag ska tävla än eller försöka lära honom leta efter droger eller löss och använda honom ute i olika sammanhang.

      Radera